Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2018

Διάβασμα στο σπίτι: Τι θα γίνει με αυτόν τον βραχνά…






Είναι αλήθεια ότι οι περισσότερες οικογένειες παλεύουν να βγάλουν άκρη με αυτή την πραγματικότητα. Από τη μία υπάρχουν σχολεία και δάσκαλοι που υπερφορτώνουν τα παιδιά με πολλές εργασίες και άλλα σχολεία που η δουλειά για το σπίτι είναι ελάχιστη έως καθόλου.

Αυτή τη στιγμή, το θέμα δεν είναι η ποσότητα, παρόλο που το πολύ διάβασμα δημιουργεί προβλήματα. Το θέμα είναι ο λόγος που μπαίνει διάβασμα στο σπίτι, δηλαδή το «σε τι αποσκοπεί»!

Ο κάθε δάσκαλος βάζει εργασίες (ή θα έπρεπε να βάζει) με σκοπό να επαναλάβει ο μαθητής κάτι που διδάχθηκε, κάτι που ήδη γνωρίζει και να εξασκηθεί παραπάνω σε αυτό.

Το να μπαίνει ο γονιός σε ρόλο δασκάλου είναι λάθος. Το να προσπαθεί ο γονιός να «διδάξει» το παιδί του σπάνια φέρνει αποτελέσματα ενώ συχνά φθείρει και καταστρέφει τη σχέση με το παιδί ή ακόμα και όσα έχει μάθει το παιδί.
Δε θα ξεχάσω μια χρονιά που είχα α’ δημοτικού, που ενώ όλα τα παιδιά ήταν στο αναμενόμενο επίπεδο, ένας μαθητής φαινόταν να μην μπορεί να μάθει. Όταν μίλησα με τη μαμά ανακάλυψα ότι του εξηγούσε (του δίδασκε!) τα γράμματα με τελείως διαφορετικό τρόπο, με αποτέλεσμα το παιδί να μπερδεύεται και, όντως, να μη μαθαίνει…

Η κοινωνία μας είναι έτσι δομημένη (από εμάς), που η επίδοση των παιδιών είναι κάτι που καίει τους γονείς. Συχνά, οι γονείς γινόμαστε πολύ πιεστικοί στο να διεκπεραιωθούν τα διαβάσματα, να πάνε σωστά – χωρίς λάθη – ορθογραφημένα, ξεχνώντας την ευκαιρία που μας δίνεται για άλλα «μαθήματα» στα παιδιά μας. Η σημασία του διαβάσματος στο σπίτι δεν αφορά στο περιεχόμενο αλλά στη διαδικασία!

Το διάβασμα στο σπίτι είναι ακόμα μία καλή ευκαιρία να δείξουμε στο παιδί μας και να το βοηθήσουμε να καταλάβει το νόημα της συνέπειας αλλά και τη σημασία και τον ρόλο που έχουν στη ζωή μας οι ρουτίνες, το πρόγραμμα δηλαδή.

Είναι πολύ σημαντικό να βοηθήσουμε το παιδί μας να έχει και να ακολουθεί ένα πρόγραμμα φτιαγμένο και δομημένο στις ανάγκες του. Με σεβασμό στις ώρες του ύπνου, του παιχνιδιού, της ξεκούρασης αλλά και των υποχρεώσεων. Μέσα από αυτό μαθαίνει ότι πρέπει και δικαιούται να υπάρχει χρόνος για κάθε μία ανάγκη χωριστά. Όχι μόνο για τις υποχρεώσεις.

Όταν γίνει αυτό το πρόγραμμα και αρχίσει να ακολουθείται, τότε θα έχουμε στρώσει τον δρόμο για να γίνεται το διάβασμα σωστά. Στο σημείο, λοιπόν, αυτό μπαίνει το θέμα της συνέπειας απέναντι στις υποχρεώσεις. Επομένως, ρόλος του γονέα είναι να δείξει τι σημαίνει υποχρέωση. Να εξηγήσει με παραδείγματα διαφορετικές υποχρεώσεις αλλά και δικαιώματα που έχει κάθε μέλος της οικογένειας αλλά και της κοινωνίας.

Το να μάθει κάθε παιδί να είναι συνεπές στο διάβασμά του σημαίνει ότι μαθαίνει να ακολουθεί τους κανόνες και τις υποχρεώσεις που θέτει η ομάδα στην οποία ανήκει. Αυτή τη στιγμή το διάβασμα το βοηθάει να μάθει. Αργότερα όμως κάθε υποχρέωση, στην οποία θα είναι συνεπές θα το βοηθάει να έχει πιο αρμονικές σχέσεις με τους άλλους.

Το διάβασμα στο σπίτι είναι κάτι που καλώς ή κακώς υπάρχει και ισχύει για την κοινωνία μας και το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ανεξάρτητα με το αν είναι καλό ή κακό, μπορούμε ως γονείς να το αξιοποιήσουμε ως διαδικασία και να «διδάξουμε» στο παιδί μας αξίες και στάσεις ζωής που θα το ωφελήσουν στη μετέπειτα ζωή του και συναναστροφή του με τους άλλους!











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου